گردشگری پلی برای ارتباط فرهنگی با جهان است
گردشگری پلی برای ارتباط فرهنگی با جهان است
مدیر کل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی گفت: با توجه به تبادل و تعامل فرهنگی باید به داشته‌های فرهنگی خودمان به عنوان یک مزیت اقتصادی و هویتی افتخار و گردشگری را پلی برای ارتباط فرهنگی با جهان تبدیل کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پیک نکا، به نقل از بلاغ؛ سید مصطفی فاطمی در نخستین همایش ملی گردشگری؛ پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی با اشاره به اینکه روز مازندران، روز بزرگی برای ایران است و تفکر حاکمیت شیعی و حکومت ایرانی پس از اسلام در این روز شکل می‌گیرد،اظهارکرد: مازندران تنها یک مقصد ساحلی نیست و یک اکوسیستم زنده از فرصت‌هایی است که اگر هوشمندانه مدیریت شود می‌تواند با گردشگری به شکوفایی در این اکوسیستم امیدوار بود.

وی با اشاره به اقتصاد گردشگری که نشت ثروت و نبود چرخه محلی اقتصاد از نگرانی‌ها است، افزود: گردشگری فصلی، مهاجران، خوش نشینان و گردشگران انبوه از نگرانی‌ها و دغدغه‌های جدی در توسعه اقتصادی است.

مدیر کل توسعه گردشگری داخلی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، بیان‌کرد: توسعه در شهرها چهار مرحله دارد که شامل فروش ماده خام، فراوری، فروش سرمایه و فروش فکر است و شهرها بر اساس ساختار اقتصادی به شهرهای ترانزیتی، کارگری، بازرگانی، تجاری، گردشگری و… تبدیل می‌شوند و مدیران شهری وظیفه دارند شهرهای کارگری را به شهرهایی برای زندگی تبدیل کنند و گردشگری عاملی برای تبدیل یک شهر به شهر دیگر است.

فاطمی با اشاره به اینکه نوع نگرش‌ها در خصوص مهاجران داخلی و خارجی باید تغییر کند و قانون و اصول باید برای آن‌ها داشته باشیم، افزود: گردشگری فصلی یکی از معضلات مازندران است و سینوس سفر در کشور وضعیت نامناسبی دارد؛ یکی از کارهای کشورها، مدیریت سینوس است و در مازندران برای مدیریت سینوس سفر باید ابداعاتی در آن به وجود بیاید.

وی با اشاره به گردشگری انبوه به عنوان دومین چالش عمده گردشگری در مازندران، بیان‌کرد: کشورهای مختلف با گردشگری انبوه روبرو بودند و راه گریز از گردشگری انبوه، کیفی‌سازی است و به گردشگری باید به عنوان صنعت نگریست نه اوقات فراغت.

مدیر کل توسعه گردشگری داخلی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به موضوع فرهنگی اجتماعی تأکیدکرد: یکی از دغدغه‌های جوامع میزبان در این موضوع خلاصه می‌شود و کالایی شدن فرهنگ و تضاد فرهنگی از چالش‌هایی است که ما می‌توانیم به آن اشاره کنیم و موضوع فرهنگ و گردشگری چهار مقوله تهاجم فرهنگی، تقابل فرهنگی، تعامل فرهنگی و تبادل فرهنگی است که تمام چالش‌های ما در پیامدهای منفی گردشگری می‌تواند یک فرصت باشد.

فاطمی با اشاره به اینکه در تعامل فرهنگی ما فرهنگ خوب جامعه میزبان را می‌پذیریم و فرهنگ خوب جامعه خود را معرفی می‌کنیم، اظهارکرد: با توجه به تبادل و تعامل فرهنگی باید به داشته‌های فرهنگی خودمان به عنوان یک مزیت اقتصادی و هویتی افتخار و گردشگری را پلی برای ارتباط فرهنگی با جهان تبدیل کنیم.

وی با اشاره به محیط زیست تأکیدکرد: در این حوزه از تهدید و تخریب به فرصت حفاظت پیش برویم و این باور که گردشگری لزوماً برای تخریب محیط زیست است، یک باور غلط است و گردشگری می‌تواند بزرگترین حامی انسانی و مالی محیط زیست باشد و چالش‌های ما در محیط زیست، گردشگری انبوه، افزایش تولید پسماند و آسیب به طبیعت است.

مدیر کل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه گردشگری ذاتاً نه خوب است و نه بد و نگرش و مدیریت ما سبب می‌شود تغییر را احساس کنیم، افزود: تغییر استراتژی یکی از جدی‌ترین کارهاست که باید در مازندران رخ دهد و همواره نگرش ما در مازندران گردشگری پایدار بود و اگر تغییر نگرش از گردشگری پایدار به گردشگری احیا کننده پیش برود یک رویکرد مفید است.

فاطمی خاطرنشان‌ کرد: در سطح جهان نوعی فکر در خصوص مدیریت تأثیر گردشگری در حال تکامل است و گردشگری پایدار هدف پیشین بود اما گردشگری احیا کننده رویکرد جدید و پیشرفته‌تر است و به معنای باقی گذاشتن شرایط بهتر از چیزی که بیش از این وجود داشت.

وی با اشاره به استراتژی و اقدامات کلیدی عنوان‌کرد: شناسایی دارایی‌های منحصر به فرد مازندران از اصلی‌ترین کارهایی است که باید انجام دهیم؛ توسعه گردشگری و بوم گردی و روستایی، میراث فرهنگی و حفظ معماری هویتی و بومی با غذاها و فرهنگ متنوعی که در مازندران وجود دارد، تنوع بخشی به محصولات گردشگری، تندرستی و سلامتی، ماجراجویی و …، تقویت همکاری‌های منطقه‌ای بین‌المللی، بهره‌گیری از فرآورده‌های دیجیتال، ارائه تجربه بازدید کنندگان در وب سایت‌ها، توسعه تفکر گردشگر احیا کننده در مازندران از طریق دیجیتال، شناسایی نیروهای محرک برای گردشگری پایدار و تسهیل‌گر به خوبی می‌تواند تغییر ایجاد کند.

مدیرکل توسعه گردشگری با بیان اینکه مشارکت واقعی جامعه را باید جدی بگیریم تأکیدکرد: گردشگری برای مازندران باید ابزاری برای توسعه اقتصادی عادلانه و احیای فرهنگ و حفاظت از محیط زیست تبدیل شود و آینده مازندران در گرو نگاه هوشمند ما به این صنعت طلایی است و ما در آستانه تحول هستیم و مازندران می‌توان به الگویی برای گردشگری پایدار و احیاگر در ایران تبدیل شود.

انتهای خبر/