• امروز : شنبه - ۵ آذر - ۱۴۰۱
  • برابر با : 3 - جماد أول - 1444
  • برابر با : Saturday - 26 November - 2022

اخبار ویژه

وعده ‌آبفای مازندران برای ساخت مخزن آب شُرب روستاهای منطقه سُرخ‌آباد برپایی نمایشگاه اقتصاد مقاومتی هفته بسیج در آمل شروع پیشرفت کشور در حوزه های مختلف از آموزش و پرورش است مازندران در ردیف اول آمار طلاق / کانون وکلا باید به قانون مبارزه با فساد تبدیل شود دل‌نگرانی هسته سخت اصلاحات از جهاد تبیین فرمانده سابق اطلاعات سپاه/ چرا باند مصی علی‌نژاد درخواست حمله نظامی به ایران دارد؟ افشای پشت پرده حضور آزمایشی USV آمریکایی در خلیج‌فارس/ راز موفقیت ۴۰ ساله سپاه و ارتش در حفاظت از آبهای ایران بهتر مشخص شد +عکس مروری بر احضار بازیگران به دادسرا/ هنرمندی که نقش اصلی خود را فراموش کرده «شاهد-۱۳۶ ایران»؛ الگوی تایوان در ساخت پهپاد کامیکازه سردار سلیمانی: رویکرد جهاد خدمت در بسیج با تشکیل بسیج سازندگی اعتلا یافت آستین همت بسیج برای محرومیت‌زدایی/همدلی مومنانه با توزیع بسته‌های معیشتی تداوم دارد بسیج تجارت پر سود در همه جوانب/ اجرای ۱۱۰ برنامه هفته بسیج در شهرستان نکا حل مشکل برق شهرک صنعتی نکا در آینده نزدیک دانش‌آموزان همواره پای انقلاب و کشور بوده و هستند/ از توهین‌کنندگان به مقدسات بیزاریم گزارش تصویری | حضور باشکوه مردم نکا در راهپیمایی یوم الله ۱۳ آبان مردم در برابر مردم؛ فتنه جدید دشمن در حوادث اخیر گزارش تصویری | خروش خشم مردم نکا در پی حادثه تروریستی حرم شاهچراغ

1

۸۰ درصد آموزش ها در دومین ترم مجازی، غیرحضوری ادامه می یابد

  • کد خبر : 14237
  • ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۹:۲۸
۸۰ درصد آموزش ها در دومین ترم مجازی، غیرحضوری ادامه می یابد
رئیس کارگروه تخصصی آموزش های الکترونیکی وزارت علوم با اشاره به آغاز دومین ترم مجازی با تکیه بر تجربه های ترم مجازی اول، الزامات دومین ترم مجازی را تشریح کرد و نوید داد: دومین ترم کرونایی نسبت به ترم اول از ۳ نظر راحت تر است.

به گزارش پیک نکا،  دومین ترم مجازی دانشگاه های سراسر کشور از این هفته با کمی تاخیر یا تقدم آغاز شده است.

پیش از این سناریوهای مختلفی برای نحوه آغاز سال به صورت حضوری یا غیرحضوری مطرح شد؛ اما در نهایت تصمیم بر مجازی بودن نیم سال تحصیلی جاری گرفته شد.

درباره الزامات دومین ترم مجازی کرونایی، دستاوردهای ترم قبل و راه کارهای بهبود وضعیت جاری با سید علی اکبر صفوی رئیس کارگروه تخصصی آموزش های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به گفت وگو نشسته ایم. وی در این گفت وگو  از پیش بینی ادامه ۸۰ درصد از آموزش ها در دومین ترم مجازی به صورت غیرحضوری صحبت کرد و با توصیف وضعیت ترم قبل، ارزیابی خود را از ترم جدید مطرح کرد.

آنچه در گفت وگو با سید علی اکبر صفوی رئیس کارگروه تخصصی آموزش های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می خوانید: 

*۸۰ درصد آموزش ها در دومین ترم مجازی، غیرحضوری ادامه خواهد یافت

*پیش بینی ادامه کرونا احتمالا تا تابستان سال آینده

*دومین ترم کرونایی نسبت به ترم اول از ۳ نظر بسیار راحت تر است

*۳ توصیه مهم درباره زیرساخت، محتوا و کلاس عملی به دانشگاه ها برای ترم جدید کرونایی

*۸۰ درصد از نواقص زیرساختی برای آموزش الکترونیکی در ترم قبل رفع شد

*امتحان های نخستین ترم مجازی بهتر از آنچه که پیش بینی می شد، برگزار شد

*بیش از ۸۰ درصد آموزش ها در دومین ترم مجازی، غیرحضوری ادامه خواهد یافت

خبرنگار فارس گفت: با اعلام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مبنای دومین ترم کرونایی مجازی است؛ اما قرار است این ترم به صورت تلفیقی از آموزش حضوری و مجازی برگزار شود، اگرچه اجازه برگزاری کلاس حضوری به شرط رعایت پروتکل های بهداشتی و فراهم بودن همه شرایط داده شده است، اما در عمل سهم آموزش حضوری در این ترم هم کمرنگ پیش بینی می شود. برداشت شما درباره سهم آموزش های مجازی و حضوری در دومین ترم کرونایی چیست؟

سید علی اکبر صفوی رئیس کارگروه تخصصی آموزش های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال، گفت: بسیاری از دانشگاه های دنیا و ایران پیش بینی می کنند که بحث کرونا تا تابستان سال آینده هم ادامه دارد. وقتی می گوییم که ترم دانشگاه ها مجازی است؛ یعنی مبنای اصلی برگزاری آموزش در ترم جاری، مجازی است و هر چقدر که امکان پذیر بود و شرایط فراهم شد دانشگاه ها می توانند کلاس حضوری هم داشته باشند.

بسیاری از دانشگاه های دنیا و ایران پیش بینی می کنند که کرونا تا تابستان سال آینده هم ادامه دارد

وی توضیح داد: برای مثال اگر در مناطقی و در دانشگاهی امکانی وجود دارد که دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای انجام و تکمیل پروژه های عملی خود به صورت حضوری در دانشگاه حاضر شوند یا برخی دانشگاه ها تصمیم بگیرند که برای دانشجویان جدیدالورود زمانی را به صورت حضوری در نظر بگیرند، این امکان فراهم خواهد بود. متناسب با شرایط دانشگاه ها ترکیبی از هر دو روش آموزش مجازی و غیرحضوری را خواهیم داشت. یعنی مبنای اصلی برگزاری آموزش در ترم، مجازی است و هر چقدر که امکان پذیر بود و شرایط فراهم شد دانشگاه ها می توانند بخشی از آموزش ها کلاس حضوری هم داشته باشند. اما پیش بینی خودم این است که آموزش ها در این ترم هم بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد به صورت مجازی ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: اگر به صحبت های آقای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاون وی هم توجه کرده باشید، گفته اند که ترم آینده مجازی است. با توجه به بحران کرونا، این تصمیم بهترین تصمیم بوده است، زیرا تجربه نشان داد که کمی سهل گیری درباره ویروس کرونا همه استان های کشور را به وضع قرمز از نظر میزان خطر رساند. با این پیشینه توجه کنید که در پاییز که بحران کرونا ادامه دارد، همه دانشجوها و دانشگاه ها می خواستند به کلاس بازگردند.

*تصمیم آغاز زودتر از موعد ترم تحصیلی جدید منطقی است

خبرنگار فارس پرسید: امسال با تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا ترم تحصیلی جدید زودتر از موعد و از ۱۵ شهریور ماه آغاز شد؛ آیا این بهترین تصمیم بوده است با توجه به شرایط تصمیم دیگری هم می شد گرفت؟

رئیس کارگروه تخصصی آموزش های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به این سوال این طور پاسخ داد: به عنوان یک کارشناس این موضوع، باید بگویم که نمی دانیم ترم آینده ابزارها و شرایط مان از نظر شیوع ویروس کرونا چگونه خواهد بود، از این رو اگر بتوانیم مقداری زودتر ترم آینده را آغاز کنیم، دیرتر وارد مشکلات پاییز می شویم. فصل پاییز با سرما همراه است و در پاییز پیش بینی تشدید شیوع ویروس کرونا شده است و وقتی ترم را زودتر آغاز کرده ایم، با شروع مشکلات پاییز، ما دیگر از مرحله شروع ترم گذشته ایم.

 آغاز زودتر از موعد ترم تحصیلی جدید باعث می شود که دیرتر وارد مشکلات پاییز می شویم. در پاییز تشدید شیوع ویروس کرونا با سرد شدن هوا پیش بینی شده است. وقتی ترم را زودتر آغاز کرده ایم، با شروع مشکلات پاییز، ما از مرحله شروع ترم گذشته ایم

وی تاکید کرد: بنابراین تصمیم برای آغاز زودتر از موعد ترم تحصیلی جدید منطقی است؛ البته این موضوع به درستی در اختیار دانشگاه ها گذاشته شده است و ممکن است یک دانشگاه در منطقه ای سردسیر یا دانشگاه دیگر در منطقه گرمسیر واقع شده باشد و زمان آغاز ترم برای آنها متفاوت باشند.

وی ادامه داد: برای مثال در دانشگاه شیراز همیشه ترم جدید از ۲۰ شهریور ماه آغاز می شد و هیچ وقت سال تحصیلی جدید را از اول مهر شروع نمی کردیم که برای ما ۱۵ شهریور فقط یک هفته زودتر است. بنابراین با این فرض که در شهریور شدت کرونا کاهش پیدا می کند، اگر بخشی از دانشجویان بخواهند حضوری آموزش ببینند، بحران از نظر شیوع ضعیف تر است.

*دومین ترم کرونایی نسبت به ترم اول از ۳ نظر بسیار راحت تر است

خبرنگار فارس پرسید: چه میزان از نیازهای آموزش های الکترونیکی در نخستین ترم کرونایی برطرف شده و چه نیازهایی هنوز باقی مانده است؟ برای مثال در ترم قبل، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت آموزش و پرورش با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تسهیلاتی را برای اینترنت مورد استفاده دانشجویان و دانش آموزان در نظر گرفتند.

رئیس کارگروه تخصصی آموزش های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال، گفت: برای آموزش الکترونیکی از نظر بستر به شرایط زیرساخت فنی در دانشگاه ها نیاز داشتیم که بخشی زیادی از زیرساخت فنی مورد نیاز در دانشگاه ها در ترم قبل ایجاد شد.

وی ادامه داد: همچنین به محتوا نیاز داشتیم که بخش زیادی از محتواهای مورد نیاز هم در ترم قبل ایجاد شد.

بخشی زیادی از زیرساخت فنی مورد نیاز آموزش های الکترونیکی ترم قبل در دانشگاه ها ایجاد شد. همچنین بخش زیادی از محتواهای مورد نیاز هم در ترم قبل ایجاد شد. علاوه بر این، آموزش اساتید و دانشجوها در ترم قبل انجام شد؛ از این رو در ترم جدید نسبت به ترم قبل از این ۳ نظر بسیار راحت تر هستیم

صفری اضافه کرد: همچنین بخش زیادی از آموزش اساتید و دانشجوها در ترم قبل انجام شد؛ از این رو در ترم جدید نسبت به ترم قبل از این ۳ نظر بسیار راحت تر هستیم.

*مقوله مهم کمک برای تامین هزینه اینترنت دانشجویان 

رئیس کارگروه تخصصی آموزش های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: اما بخشی که هنوز دارای مشکل است؛ بحث هزینه های اینترنت است. برای هزینه های اینترنت در ترم قبل وزارت ارتباطات و فناوری و شرکت های اراده دهنده اینترنت با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و البته با همکاری وزارت آموزش و پرورش اقدامات خوبی را انجام دادند و اگر شرکت های ارائه دهنده اینترنت بتوانند تمهیداتی را برای دانشجویان ببیند کمک بزرگی است؛ زیرا چالش کرونا همچنان ادامه دارد و با توجه به شرایط اقتصادی فشار روی دانشجویان است. اگر وزارت ارتباطات و فناوری و شرکت های اراده دهنده اینترنت بتوانند تسهیلاتی را قائل شوند بسیار خوب است. در حال حاضر پیگیری موضوع مرتبط با اینترنت به بخش فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری محول شده است و به دلایل مشغله های دیگر از بخش کارگروه تخصصی آموزش های الکترونیکی وزارت علوم،  تحقیقات و فناوری به بخش دیگری سپرده شد.

*۳ توصیه مهم به دانشگاه ها برای ترم جدید کرونایی

خبرنگار فارس پرسید: در حال حاضر یک ترم را به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی به طور کامل به پایان رسانده ایم و وارد دومین ترم مجازی شده ایم. با تجربه اندوخته شده، الزامات دومین ترم مجازی کرونایی چیست؟

لینک کوتاه : https://peykneka.ir/?p=14237

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.