• امروز : سه شنبه - ۸ آذر - ۱۴۰۱
  • برابر با : 6 - جماد أول - 1444
  • برابر با : Tuesday - 29 November - 2022

اخبار ویژه

واحد ۴ بخار نیروگاه نکا پس از پایان تعمیرات غیر مترقبه وارد مدارتولید شد ادامه بازی علی کریمی در زمین دشمن/ جادوگری که دست از جادوی مردم ایران برنمی‌دارد آیا بن سلمان به سرنوشت سادات دچار می شود؟ «فردوس» گروهی آتش به اختیار در گیلان/ خادمانی که سلامت را برای مناطق محروم به ارمغان می‌آورند چرا اصلاح‌طلبان در پازل تجزیه‌طلبان بازی می‌کنند؟!/ تلاش برای کلید زدن مجدد آشوب‌ها با چاشنی معیشت و اقتصاد جام جهانی، نمایشگاه نفرت ملت‌ها از رژیم صهیونیستی/ آزادی فلسطین، شعار محوری در قطر استفاده از فرصت و ظرفیت‌های عظیم دریا به فرهنگ عمومی در کشور تبدیل شود دستور “بانیان آشوب” برای به خیابان کشاندن کودکان!/ رفراندوم تشییع حاج‌قاسم و مشکل جریان چپ بی‌خیال شهادت، شاسی بلند ما را کِی می‌دهید؟ هتریک دروغ‌پراکنی علی کریمی در ۴۸ ساعت/ جا زدن تصویر تصادف به جای یک معترض واکنش فدراسیون فوتبال به شیطنت آمریکایی‌ها/ قدردانی از عنایت رهبر انقلاب به تیم ملی کوکتل‌اندازهای دهه ۶۰ چه کسانی بودند؟ مخالفت پرستاران با تصمیم عجولانه وزارت بهداشت/ کارانه‌ای که علی‌الحساب نیست وعده ‌آبفای مازندران برای ساخت مخزن آب شُرب روستاهای منطقه سُرخ‌آباد برپایی نمایشگاه اقتصاد مقاومتی هفته بسیج در آمل شروع پیشرفت کشور در حوزه های مختلف از آموزش و پرورش است

2

مصرف چه میزان از قند و شکر در طول روز مجاز است؟

  • کد خبر : 29164
  • ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۴
امروزه بخش قابل توجهی از مردم جهان در مصرف قندها زیاده‌روی می‌کنند، درحالی که چنین کاری خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. متخصصان بارها تاکید کرده‌اند که مشکل اصلی در حال حاضر به قندهای افزوده برمی‌گردد که مقادیر زیاد و زیان‌باری از آنها در انواع نوشیدنی‌های شیرین گازدار، کیک‌ها، ‌کلوچه‌ها، انواع سس‌ها و... یافت می‌شود.

به گزارش پیک نکا، براساس توصیه‌نامه‌های سازمان‌ها و نهادهای معتبر جهانی مانند انجمن قلب آمریکا (AHA)، زنان نباید بیش از ۱۰۰ کیلوکالری در روز (برابر با ۶ قاشق چای‌خوری) قند افزوده دریافت کنند، درحالی که این میزان برای مردان نهایتا نباید بیش از ۱۵۰ کیلوکالری در روز (برابر با ۹ قاشق چای‌خوری) باشد. با این‌حال، آمارها نشان می‌دهند که بخش قابل توجهی از مردم جهان این توصیه‌ها را رعایت نمی‌کنند و باید دریافت روزانه قندهای افزوده را کاهش دهند. به‌علاوه، تصورات نادرستی هم درباره قندها وجود دارند که باعث سوء مصرف این ترکیبات غذایی می‌شوند. در ادامه به بررسی این تصورات نادرست می‌پردازیم.

تصور نادرست: بعضی از انواع قندها سالم‌تر از انواع دیگر هستند

واقعیت نشان می‌دهد که چنین تفاوتی بی‌معناست. وقتی که انواع ترکیبات قندی را از نظر اثرگذاری بر سلامت افراد بررسی می‌کنیم، همه آنها شبیه به یکدیگر هستند. مثلا شاخص گلایسمی در بعضی از انواع قندها تا حدودی با یکدیگر تفاوت دارد اما فروکتوز موجود در انواع ظاهرا سالم‌تر به اندازه‌ای بالاست که باعث ابتلا به سندرم متابولیک و بیماری پُرفشاری خون می‌شود.

تصور نادرست: مطلقا باید از همه قندها دوری کرد

چنین کاری لزوما ضرورتی ندارد. واضح است که قندها نباید جزو بخش‌های اصلی رژیم غذایی باشند، اما قرار نیست که کاملا هم از رژیم غذایی حذف شوند. درواقع، زیاده‌روی در مصرف قندهاست که می‌تواند خطر ابتلا به چاقی، بیماری پُرفشاری خون، دیابت نوع ۲ و حتی سرطان‌ها را افزایش دهد. محققان در مطالعات اخیر دریافته‌اند که اگر میزان قندها در رژیم غذایی به مدت ۳ ماه متوالی زیاد باشد، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هم افزایش پیدا می کند.

تصور نادرست: مصرف آب‌میوه‌ به‌جای نوشابه، مشکل دریافت قند را حل می‌کند

چنین چیزی واقعیت ندارد، چون انواع آب‌میوه‌ها نیز به اندازه نوشابه‌های گازدار حاوی قندهای افزودنی هستند. حتی مصرف آب‌میوه‌ها نیز در طول روز نباید به بیش از ۲۳۰ میلی‌لیتر برسد. یکی از مطالعات منتشر شده در مجله BMJ نشان می‌دهد که حتی مصرف آب‌میوه‌های ۱۰۰ درصد طبیعی هم نهایتا خطر ابتلا به سرطان را به‌طرز چشمگیری افزایش می‌دهد. بنابراین، هیچ چیزی نمی‌تواند مانند آب ساده، جایگزین نوشابه‌ها و آب‌میوه‌ها شود. شما می‌توانید از لیموها و پرتقال‌ها برای طعم‌دار کردن آب ساده کمک بگیرید.

تصور نادرست: زیاده‌روی در مصرف قندها به‌تنهایی باعث ابتلا به دیابت می‌شود

توجه داشته باشید که چاقی همچنان بزرگ‌ترین عامل خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ است و زیاده‌روی در مصرف قندها نیز تمایل به پُرخوری و درنهایت افزایش وزن و چاقی را افزایش می‌دهد. بنابراین، کسانی که به گمان خودشان از قندها دوری کرده‌اند اما دچار چاقی هستند و پُرخوری می‌کنند، به‌وضح خطر ابتلا به بیماری دیابت را افزایش می‌دهند.

لینک کوتاه : https://peykneka.ir/?p=29164

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.