در مهلتهای اول، دوم و سوم به دلیل نبود سازوکار مشخص و همچنین ناهماهنگی میان وزارت صمت، گمرک و بانک مرکزی واردکنندگان نتوانستند از مهلت داده شده توسط هیات دولت برای ترخیص خودروهای دپویی بهره ببرند. به این ترتیب در خرداد با مجوز چهارم هیات دولت حدود ۳۷۱۹ دستگاه خودرو دپویی باید از گمرکات و بنادر کشور تعیین تکلیف میشدند. در این زمینه برخی از مقامات گمرک کشور اذعان کرده بودند که از این تعداد دستگاه حدود ۲۴۷۱ دستگاه دارای پرونده قضایی هستند و طبق مصوبه دولت نیاز به تمدید زمان برای ترخیص نداشتند و ۱۲۴۸ دستگاه دیگر نیز نیازمند تمدید زمان بوده که ۱۱۰۰ دستگاه آنها بدون ثبتسفارش است. اما خودروهایی که فاقد ثبتسفارش بودند یا تاریخ ثبتسفارش آنها منقضی شده بود با همکاری وزارت صمت و گمرک شرایط ویژهای برای ترخیص آنها فراهم شد. این در شرایطی است که از ۲۰ روز گذشته با قرائت جدیدی از ممنوعیت ورود برخی از کالاها به کشورها، ترخیص خودروهای یاد شده متوقف شد.اما داستان چه بود؟
از ابتدای سال ۹۹ لیست گروه کالایی «چهار» طبق مقررات صادرات و واردات کشور و قانون امور گمرکی، شامل ۱۳۳۹ ردیف تعرفه ۸ رقمی منتشر و ثبتسفارش آنها در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ممنوع شد.