به گزارش پیک نکا، افزایش زیان انباشته خودروسازان بزرگ کشور و افزایش سالیانه هزینه های سربار باعث شده است که حتی در سایه افزایش تولید هم نتوانند از زیان های خود بکاهند چون تولید هر خودرو هم با زیان همراه می باشد.
اما از سوی دیگر، هر چقدر تولید کاهش یابد، به موازات آن، زیان نسبی افزایش خواهد داشت و علت این امر، پایداری هزینههای سربار صنعت خودرو است. امیرحسن کاکایی، عضو هیاتعلمی دانشگاه علموصنعت ایران با اشاره به موضوع بلاتکلیفی صنعت خودرو و زنجیره تامین با توجه سیاستگزاریهای کلان مدیران در سالهای قبل گفت: «باید دید آیا خواهان فعالیت صنعت خودرو در کشور هستیم یا خیر و سپس تصمیمی قاطع اتخاذ کنیم. اگر قرار بر تداوم حیات این صنعت است، ادامه حیات آن، مستلزم آزادسازی قیمتهاست تا افزایش تولید محقق شود.» وی افزود: «با اعمال تحریمهای هدفمند از سوی غرب، زیانهای هنگفتی را بر این صنعت تحمیل شد و اکنون زمان آن فرا رسیده است که به این صنعت کمک کنیم.»
هیچ راهکاری زیر یک تا سه سال به نتیجه نمیرسد
کاکایی ادامه داد: «البته اثرگذاری تمام راهکارها ازجمله آزادسازی قیمت خودرو برای رهایی این صنعت از وضعیت کنونی که به ورشکستگی نزدیک بوده، نیازمند زمانی بالغبر یک تا سه سال است.» وی با اشاره به احداث سایتهای متعدد خودروسازی در شهرها و کشورهای مختلف و ساختار معیوب صنعت خودرو بهعنوان یکی دیگر از عوامل زیاندهی این صنعت، درخصوص ایرادات وارد بر ساختار خودروسازی کشور گفت: «البته بستن سایتها، تبعات اجتماعی وحشتناکی دارد و علاوه بر آن، احداث این سایتها به پشتوانه حمایتهای سیاسیون صورت گرفته است. درواقع، ساختار معیوب کنونی صنعت خودرو کشور که طی سی سال اخیر بر آن حادث شده، ناشی از تعدد خودروسازیها، عدمسرمایهگذاری کافی در بخش قطعهسازی و نبود توجه جدی و ساختاری به صادرات است که یکشبه قابل اصلاح نیست.»
عضو هیاتعلمی دانشگاه علموصنعت ایران با اشاره به اینکه در کرهجنوبی یک شرکت اصلی خودروسازی و دو برند اصلی خودروسازی فعال هستند، تصریح کرد: «با ۳۰ خودروسازی نمیتوان رقابت ایجاد کرد، رقابتپذیری در صنعت خودرو نیازمند وجود یک یا دو خودروسازی غول و قدرتمند و در نتیجه رقابتیشدن بازار است.»
مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرحشده در این مطلب، صرفاً جهت گردآوری، بررسی و انتشار اخبار، مطالب، رویکردها و دیدگاههای سایر رسانهها منتشر شده و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید پایگاه خبری پیک نکا نیست، لذا ممکن است بخشی از اطلاعات موجود در این مطلب درست نباشد. لطفا در صورت مشاهده هر گونه ایراد مشکل را گزارش کنید.