• امروز : یکشنبه - ۶ فروردین - ۱۴۰۲
  • برابر با : 5 - رمضان - 1444
  • برابر با : Sunday - 26 March - 2023

اخبار ویژه

گزارش تصویری | نشست خبری فرماندار نکا به مناسبت فجر چهل‌وچهارم انقلاب اسلامی افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه‌های چهل‌وچهارمین فجر انقلاب به ارزش بیش از ۴۰۰۰ میلیارد در نکا وقوع زمین لرزه در نکا/ زمین‌لرزه ۴.۲ ریشتری در مرکز مازندران گاز نکا وصل است /تکذیب هرگونه قطع گاز در مازندران متلاشی شدن باند سارقان موتورسیکلت در نکا گزارش تصویری | راهپیمایی محکومیت اقدام شنیع نشریه فرانسوی در نکا تنزل سفارت فرانسه تا حد کاردار از سوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گزارش تصویری | رویداد بزرگ جمانه در آستانه ولادت حضرت زهرا(س) در نکا برگزاری رویداد جُمانه در آستانه ولادت حضرت زهرا(س) مخصوص بانوان به میزبانی نکا کشت قراردادی گندم درمزارع نکا دستگیری سارق اموال بیمارستانی در نکا سهل‌انگاری موجب آتش سوزی در جنگل‌های نکا شد گزارش تصویری | سومین سالگرد سیدالشهدای مقاومت در مسجد جامع نکا واحد ۴ بخار نیروگاه نکا پس از پایان تعمیرات غیر مترقبه وارد مدارتولید شد ادامه بازی علی کریمی در زمین دشمن/ جادوگری که دست از جادوی مردم ایران برنمی‌دارد آیا بن سلمان به سرنوشت سادات دچار می شود؟

39

اعطای یارانه یک میلیون تومانی هر ایرانی به دو خودروساز بزرگ کشور!

  • کد خبر : 39283
  • ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۴:۲۶
دبیر انجمن خودروسازان ایران گفته زیان دو شرکت خودروسازی ایران به ۸۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. در بزرگی این عدد همینقدر کافی است که بدانیم اگر میزان زیان خودروسازان را به کل جمعیت ایران تقسیم کنیم، سهم هر نفر یک میلیون تومان می‌شود.

به گزارش پیک نکا، قیمت خودروهای ساخت داخل در یکی دو سال گذشته دو برابر شده است. واردات خودرو خارجی به ایران ممنوع است و دو خودروساز ایران، از دولت یارانه می‌گیرند. اما با این همه، آنها همچنان زیان می‌دهند.

رقم زیان دو شرکت ایران خودرو و سایپا متفاوت است. خودروسازان این رقم را حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان عنوان می‌کنند. اما در آخرین اظهارنظر، احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران گفته زیان انباشته ایران خودرو و سایپا به ۸۵ هزار میلیارد تومان رسیده است!

زیان ۸.۵ برابری درآمد نفتی

نکته جالب اینکه ۸۵ هزار میلیارد تومان معادل دو سال یارانه نقدی است که دولت ایران به ۷۶ میلیون نفر از مردم خود می‌پردازد. همچنین میزان زیان این دو خودروساز ۸.۵ برابر درآمد نفتی ایران در سال ۹۹ است. چون آنگونه که وزیر اقتصاد گفته بود در سال ۹۹ درآمد فروش نفت ایران ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده و زیان دو خودروساز کشور، ۸۵ هزار میلیارد تومان!

اما نکته جالب‌تر این است که اگر میزان زیان این دو خودروساز را بر جمعیت ایران تقسیم کنیم، سهم هر نفر یک میلیون تومان می‌شود. به عبارتی اگر خودروسازان انتظار داشته باشند که این زیان نجومی را دولت جبران کند، مانند این است که هر ایرانی یک میلیون تومان از جیب خود بدهد تا ایران خودرو و سایپا از زیان انباشته خارج شوند.

دلیل زیان خودروسازان چیست؟

آنگونه که احمد نعمت‌بخش گفته قیمت‌گذاری دستوری خودرو مهم‌ترین عامل زیان خودروسازان است. آنها می‌گویند دولت باید دست از قیمت‌گذارب دستوری خودرو بردارد و به خودروسازان اجازه بدهد که خودرو را با قیمت بالاتری بفروشند. البته به گفته آنها به قیمت حاشیه بازار.

به عبارتی نکته اصلی خودروسازان این است که به جای وجود دو قیمت کارخانه و بازار آزاد، خودروسازان محصولات را مستقیم با قیمت بازار به مردم بفروشند. چون در این حالت سود فروش خودرو به جیب خودروسازان می‌رود و نه دلالان و واسطه‌ها.

برای مثال قیمت کارخانه‌ای خودروی تیبا حدود ۱۰۰ میلیون تومان است اما قیمت آن در بازار آزاد به حدود ۱۳۵ میلیون تومان می‌رسد. یا مثلا قیمت کارخانه‌ای شاهین ۲۹۰میلیون تومان است اما قیمت همین خودرو در بازار آزاد ۲۷۵ میلیون تومان است. اینها تنها مواردی از اختلاف قیمت بازار آزاد و کارخانه خودروهاست. در مواردی این اختلاف قیمت به بیش از ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسد.
حالا خودروسازان خواستار آزادسازی قیمت خودرو شده‌اند و می‌گویند تنها راه خروج از این زیان ۸۵ هزار میلیارد تومانی، توقف قیمت‌گذاری دولت و فروش خودرو به قیمت بازار است.
اما نکته‌ای که خودروسازان به آن اشاره نمی‌کنند ماجرای انحصار تولید خودرو است. مدت‌هاست که واردات خودرو به ایران ممنوع ایت و پیش از آن هم واردات خودرو شامل عوارض ۱۰۰ درصدی بود. عاملی که سبب می‌شود قیمت خودروهای خارجی در بازار ایران چند برابر شود.
حالا خودروسازان در حالی خواستار توقف قیمت‌گذاری و فروش محصولات به قیمت بازار آزاد شده‌اند که هیچ بحثی درباره حذف انحصار چند ساله خود نمی‌‌کنند. البته آنها پیشنهاد آزادسازی واردات خودرو را هم مطرح کرده‌اند. اما می‌خواهند واردات خودرو هم در اختیاز خودشان باشد.
یعنی دو شرکت خودروساز ایران هم انحصار تولید را در اختیار بگیرند و هم واردات را!

 

 

 

 

مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این مطلب، صرفاً جهت گردآوری، بررسی و انتشار اخبار، مطالب، رویکردها و دیدگاه‌های سایر رسانه‌ها منتشر شده و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید پایگاه خبری پیک نکا نیست، لذا ممکن است بخشی از اطلاعات موجود در این مطلب درست نباشد. لطفا در صورت مشاهده هر گونه ایراد مشکل را گزارش کنید.

لینک کوتاه : https://peykneka.ir/?p=39283

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.