• امروز : دوشنبه - ۷ آذر - ۱۴۰۱
  • برابر با : 5 - جماد أول - 1444
  • برابر با : Monday - 28 November - 2022

اخبار ویژه

دستور “بانیان آشوب” برای به خیابان کشاندن کودکان!/ رفراندوم تشییع حاج‌قاسم و مشکل جریان چپ بی‌خیال شهادت، شاسی بلند ما را کِی می‌دهید؟ هتریک دروغ‌پراکنی علی کریمی در ۴۸ ساعت/ جا زدن تصویر تصادف به جای یک معترض واکنش فدراسیون فوتبال به شیطنت آمریکایی‌ها/ قدردانی از عنایت رهبر انقلاب به تیم ملی کوکتل‌اندازهای دهه ۶۰ چه کسانی بودند؟ مخالفت پرستاران با تصمیم عجولانه وزارت بهداشت/ کارانه‌ای که علی‌الحساب نیست وعده ‌آبفای مازندران برای ساخت مخزن آب شُرب روستاهای منطقه سُرخ‌آباد برپایی نمایشگاه اقتصاد مقاومتی هفته بسیج در آمل شروع پیشرفت کشور در حوزه های مختلف از آموزش و پرورش است مازندران در ردیف اول آمار طلاق / کانون وکلا باید به قانون مبارزه با فساد تبدیل شود دل‌نگرانی هسته سخت اصلاحات از جهاد تبیین فرمانده سابق اطلاعات سپاه/ چرا باند مصی علی‌نژاد درخواست حمله نظامی به ایران دارد؟ افشای پشت پرده حضور آزمایشی USV آمریکایی در خلیج‌فارس/ راز موفقیت ۴۰ ساله سپاه و ارتش در حفاظت از آبهای ایران بهتر مشخص شد +عکس مروری بر احضار بازیگران به دادسرا/ هنرمندی که نقش اصلی خود را فراموش کرده «شاهد-۱۳۶ ایران»؛ الگوی تایوان در ساخت پهپاد کامیکازه سردار سلیمانی: رویکرد جهاد خدمت در بسیج با تشکیل بسیج سازندگی اعتلا یافت آستین همت بسیج برای محرومیت‌زدایی/همدلی مومنانه با توزیع بسته‌های معیشتی تداوم دارد

2

اختصاصی| رازهای مگوی خواب؛ دیابت و سکته در انتظار بدخواب‌ها

  • کد خبر : 9439
  • ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
اختصاصی| رازهای مگوی خواب؛ دیابت و سکته در انتظار بدخواب‌ها
در حالی که حدود یک سوم از زمان زندگی خود را در خواب سپری می کنیم اما این وضعیت هنوز اسرار و پیچیدگی های زیادی را در خود دارد. در این مطلب به برخی از این ناگفته های جالب اشاره می کنیم.
به گزارش پیک نکا، بسیاری از حیوانات به نوعی نیازمند به خواب هستند و حتی برخی حشرات که دارای تکامل رفتاری در گونه خود بوده اند، می خوابند. این مساله هم دروغ نیست که یکی از امن ترین فعالیت ها برای برخی از حیوانات در فضای باز، ساعتها بی حرکت ماندن است. بنابراین هر آنچه در راستای خواب باشد،‌ مهم و حیاتی است. خواب که به تکه های کوچک مرگ تعبیر شده، به حفظ سلامتی روحی و جسمی کمک شایانی می کند. یک خواب ناکافی یا بی کیفیت در بلندمدت حاصلی جز دیابت ، افسردگی و سکته مغزی ندارد.
از آنجا که خواب همواره پیوندی ناگسستنی با رویاها و احساسات دارد، جای تعجب نیست که ارتباطی نزدیک با افسانه ها داشته باشد. ما در این مطلب به تعدادی از افسانه هایی که در مورد خواب وجود دارد، اشاره می کنیم.
۱. مغز در خواب کاملا تعطیل می شود
خوشبختانه مغز ما در حالت خواب، کار روزانه خود را رها نمی کند. عملکردهای مهمی مانند نفس کشیدن بدان معناست که مغز ما هرگز نمی تواند به طور کامل خاموش شده و کار نکند. هنگامی که در خواب حرکات چشمی بیشتری وجود دارد، اندازه فعالیت موجی مغز در حد بیداری است. جالب است که علی رغم سطح بالای فعالیت ، بیدار کردن فردی در هنگام خواب REM سخت تر از دیگر مراحل خوابی است. به همین دلیل است که این مرحله از خواب را گاهی خواب دوگانه یا متناقض می نامند.
در ساعاتی که ما خوابیم، بخش سفید و خاکستری مغز ما کارهای زیادی دارند که انجام دهند. هنگامی که ما خوابیم ، مغز ما غیر از REM، سه مرحله دیگر را نیز سپری می کند که هر چهار مرحله، الگوی خاص موج مغزی و فعالیت عصبی را نشان می دهد. این چرخه چهار مرحله ای پنج یا شش بار در طول یک خواب کامل شبانه تکرار می شود.در حالی که برخی از مناطق مغز در هنگام خواب غیر REM بی سر و صدا و مسکوت شده مناطق دیگر وارد عمل می شوند. به عنوان مثال ، آمیگدال که به دلیل نقشش در بروز احساسات شهره است،‌ در هنگام خواب آلودگی فعال می گردد.
تالاموس یک بخش جالب است. این بخش مغزی ایستگاه احساسات ماست. هر آنچه می بینیم، می شنویم یا احساس می کنیم ابتدا در تالاموس دریافت شده و سپس از طریق سیگنال هایی به ورودی های مربوطه ارسال می شود. طی خواب REM تالاموس ساکت است اما در خواب غیرREM این بخش فعال شده و مناظر و صداهای موجود در رویاهای ما را به قشر مغز می فرستد.
۲. اگر خواب‌تان را به یاد می آورید، خواب خوبی داشته‌اید
اکثر مردم هر شب خواب می بینند اما اغلب آنها را به یاد نمی آورند. خواب و رویا بیشتر در بخش خواب REM اتفاق می افتد اما تقریباً بلافاصله فراموش می شوند. فقط وقتی شخصی در اوج خواب یا بعد از خواب REM ، از خواب بیدار می شود هنوز حافظه یک رویا در مغزش محو نشده است. برخی از شواهد نشان می دهد که نورون های خاصی که در هنگام خواب REM فعال هستند ممکن است یادآوری رویا توسط افراد را سرکوب کنند.
محققان برای بررسی این مساله، طی یک پروژه تحقیقاتی افرادی که داوطلب به خاطر آوردن اکثر خواب های خود بودند مورد ازمایش قرار دادند. آنها دریافتند که بیشتر افراد که بخش زیادی از شب را بیدار هستند عموما خواب و رویاهای خود را فراموش نمی کنند. این امر شاید حاکی از آن باشد که افرادی که عموما خواب خود را به یاد می آورند زمان کمتری از شبانه روز را می خوابند. به طور خلاصه ، به یاد آوردن یک خواب، نشانه داشتن خواب خوب نیست بلکه بیشتر نشانگر آن است که شما در زمان مناسب از خواب -برای یادآوری خوابی که دیه ایدـ بیدار شده اید .
۳. هرگز کسی که در خواب راه می‌رود را بیدار نکنید
یک تصور عمومی این است که فردی را که در خواب راه می رود نباید بیدار کرد چرا که ممکن است سکته قلبی کرده یا حتی بمیرد. این تصور درست نیست. اگر کسی را که در چنین شرایطی قرار دارد بیدار کنیم گیج و گاهی ترسان است. ممکن است برخی از این افراد نیز واکنشی تهاجمی از خود نشان دهند. ممکن است افرادی که با چشمان بسته در خانه راه می روند دچار آسیب شوند پس بهتر است مسیر حرکت احتمالی آنان در خانه و تا بازگشت به رختخواب، را ایمن کرد.
کارشناسان معتقدند بهترین کاری که در واکنش به فردی که در خواب راه می رود انجام می دهیم این است که امنیت وی را حفظ کنیم.  راهکاری دیگر این است که وی را به ارامی بیدار کنیم. این کار می تواند مانع از تکرار این چرخه در خواب بعدی وی شود.
۴. مصرف الکل کیفیت خواب را بالا می‌برد
الکل زمان لازم برای به خواب رفتن را کاهش می دهد. احتمالا بیدار کردن کسی که با مصرف مشروبات الکلی به خواب رفته، دشوار باشد به همین دلیل ، مردم اغلب تصور می کنند که این ماده به طور کلی تأثیر مثبتی در خواب دارد. این صحیح نیست. کیفیت خواب در اثر الکل در مقایسه با خواب بدون الکل ، کمتر است. برای بیدارشدن مغز ما از حالت خواب، باید فرکانس ها و سیگنال های تبادل شوند و چون الکل این فرکانس ها را کند می کند، در نتیجه بیداری به کندی صورت می گیرد. الکل لاعث می شود شما زودتر بخوابید اما خواب بی کیفیی داشته باشید.
لینک کوتاه : https://peykneka.ir/?p=9439

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.