جوشاندن اسفناج ممنوع!

شناسهٔ خبر: MTExNDM4 -
سبزی اسفناج سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است و اگر درست و کامل پخته شود ارزش غذایی فوق العاده ای دارد.

به گزارش پیک نکا،  اسفناج :یک نوع گیاه یک ساله با ساق و برگ لطیف است که می توان در آش از آن استفاده کرد. اسفناج سرشار از لوتئین و گزانتین است که این کاروتنوئیدها، از بین برنده مولکول های بی ثباتی به نام رادیکال های آزاد در بدن هستند قبل از اینکه رادیکال های آزاد بتوانند به بدن آسیب برسانند. کاروتنوئیدها در اسفناج و سایر سبزی هایی که دارای برگ سبز پر رنگ هستند، وجود دارند، برخی مطالعات نشان داده اند که که آن ها می توانند با سرطان دهان، معده و مری مقابله کنند.

فقط به خاطر این که وقتی کودک بودید مادرتان اسفناج را می جوشاند قرار نیست شما هم همین روش را دنبال کنید. خوردن اسفناج پخته شده هم کسل کننده است و هیچ لذتی ندارد و هم این که ارزش مواد مغذی آن از بین می رود.

جوشاندن سبزیجات باعث از دست رفتن ویتامین های محلول در آب می شود. بنابراین وقتی اسفناج را می پزید به اندازه سالاد اسفناج خام ویتامین و فولات دریافت نمی کنید.

اما خوردن اسفناج خام هم معایبی دارد. اسفناج خام به دلیل دارا بودن اگزالیک اسید نمی تواند منبع کلسیم خوبی باشد. زیرا اگزالیک اسید از جذب کلسیم جلوگیری می کند. به عبارت دیگر با خوردن اسفناج خام ویتامین و فولات دریافت می کنید اما کلسیم دریافت نمی کنید.

جوشاندن سبزیجات باعث از دست رفتن ویتامین های محلول در آب  

خوشبختانه روش هایی برای خوردن اسفناج بدون این که طعم و مواد مغذی اش را از دست بدهد وجود دارد. به جای جوشاندن اسفناج آن را بخارپز کنید یا در مایکروویو بپزید تا از ارزش های غذایی آن در هر لقمه بهره مند شوید. اسفناج را در هر غذایی می توانید استفاده کنید. اسموتی، سوپ، یا املت. یا این که با روغن زیتون و مقداری پیاز تفت بدهید و در کنار غذا یا همراه با تخم مرغ میل کنید.

یکی از معایب اسفناج کهنه شدن آن در فریزر است.خوشبختانه سبزی های یخ زده مثل اسفناج ارزش غذایی بیشتری از اسفناج تازه دارند.

 

 

ارسال نظر

بالا
کیمیا سامانه