تکرار/ پیک نکا بررسی می‌کند

گره کور تصمیم شورای ترافیک نکا بر تردد روان منطقه مهرآباد/ آیا یک طرفه شدن خیابان مهرآباد نکا درست بوده است/ بررسی پیشنهادهای ممکن

شناسهٔ خبر: MTA4OTMx -
تصمیم شورای ترافیک شهرستان نکا برای یک طرفه کردن خیابان مهرآباد این شهر، به نظر می‌رسد به جای حل مشکل ترافیکی این منطقه در حال ایجاد یک گره کور ترافیکی است.

به گزارش پیک نکا، رسیدگی به اوضاع عبور و مرور و یا به قول امروزی آن ترافیک یک شهر ازجمله مهم‌ترین وظایف نهادهای شهری به خصوص شورای ترافیک به‌شمار می‌آید که نحوه و نتایج تدابیر اتخاذ شده می‌تواند آسایش و یا تکدر خاطر شهروندان را به همراه آورد.

ترافیک شهری ازجمله فاکتورهای مهم مدیریتی شهرها است که البته امروزه باتوجه به حجم بالای خودروها و حتی عابران در سطح شهرها به معضلی فراگیر تبدیل شده و مسئولان را برای حل مشکلات ناشی از آن به دشواری انداخته است.

درکنار عوامل نام برده شده باید باریکی و قدیمی بودن معابر از خیابان‌های اصلی و فرعی گرفته تا کوچه‌ها را نیز به معضلات ترافیک شهرها اضافه کرد که هر یک در حد خود بار جداگانه‌ای را بر روند دشوار اتخاذ تدابیر مناسب از سوی مسئولان افزوده است.

چراکه تقریبا در هر شرایطی اگر تصمیمی گرفته شود گوشه‌ای از آن دارای مشکل و کاستی‌هایی برای عده‌ای از شهروندان می‌شود و در همین راستا همواره باید بهترین تصمیم با کمترین میزان تبعات و دشواری‌های حاصل گرفته شود.

البته وجود عوامل گوناگون و چالش‌ها هرگز توجیهی بر عدم توانایی تصمیم‌گیری مناسب مسئولان نمی‌شود و کارآمدی در کنار توان مدیریتی و تصمیم‌گیری هر مسئول در واقع در چنین مواقعی امکان بروز و ظهور پیدا می‌کند.

 

 

تعیین جهت موقت، راهکار شورای ترافیک

شورای ترافیک در سطح شهرستان نکا نیز به نوعی به این مشکل دچار است چراکه عبور و مرور خودروهای سبک، نیمه‌سنگین و سنگین از سویی آن هم با حجم بالا در کنار معابر به نسبت باریک در این شهر نیز وجود دارد و مشکل‌زا شده است.

تصمیم‌های این شورا در شهر نکا نیز در برخی از موارد با اما و اگرها و انتقاداتی همراه بوده و به نوعی موجب ناراحتی شهروندان هم شده است که از این دست می‌توان به نصب چراغ راهنمایی در چهارراه مرکزی شهر و تبعات حاصل از آن را نام برد.

اما اکنون در نظر داریم به بررسی تصمیم جدید این شورا در یک طرفه کردن یکی از مسیرهای به نسبت پر تردد شهر به نام خیابان مهرآباد که چندی پیش اتخاذ و از سوی شهرداری نکا اجرایی شده بپردازیم.

به جرأت می‌توان گفت که این خیابان یکی از پرد ترددترین خیابان شهر است به شکلی که تقریباً هر یک از شهروندان دارای وسیله نقلیه با خودروی خود حداقل یک بار از این مسیر گذر کرده و همین از اهمیت بالای بررسی مسائل مربوط به آن می‌باشد.

از سوی دیگر این تصمیم نیز اولین اقدام برای تغییر سمت عبور و مرور در یک خیابان مهم شهر نکا به حالت یک طرفه است بنابراین به بررسی دقیق و موشکافانه با در نظر گرفتن تمام جوانب تا حد امکان نیاز دارد.

 

 

تبیین اهمیت خیابان مهرآباد

بنابر تصمیم شورای ترافیک شهر نکا، مسیر خیابان مهرآباد از سمت شمال به جنوب یک طرفه اعلام شده و خودروها تنها مجاز به طی آن از سمت اعلام شده هستند که این تصمیم البته بنابر اطلاع‌رسانی صورت گرفته موقت بوده است.

با این تفاسیر قبل از پرداختن به اصل تصمیم یک طرفه شدن و جهت آن، باید شرایط موجود در خیابان مهرآباد را مورد بررسی قرار داد که آیا نیازی به یک طرفه شدن مسیر تردد خودروها وجود داشته است یا خیر.

خیابان مهرآباد شهر نکا از لحاظ موقعیتی قبل از میدان جانبازان قرار داشته و ورود به آن امکان اتصال به کمربندی جنوبی شهر، خیابان شهرداری و کوچه معروف به جنگلبانی را فراهم می‌کند که همین امر اهمیت این مسیر را نشان می‌دهد.

باریک بودن عرض خیابان در کنار وجود کوچه‌ها و منازل مسکونی متراکم در کنار یکدیگر هریک سبب دشواری عبور و مرور به خصوص در سال‌های اخیر در این مسیر بوده که البته پارک خوردوها در کناره‌های این خیابان باوجود ممنوعیت قانونی را باید بر این عوامل اضافه کرد.

 

 

با این شرایط به نظر شاید اصل یک طرفه شدن این خیابان معقول و منطقی به نظر برسد اما از سوی دیگر با در نظر گرفتن تدبیری ساده و البته مستمر قبل از اجرای یک طرفه‌سازی خیابان و سنجیدن نتایج حاصل از آن و در صورت عدم دست‌یابی به نتیجه مد نظر می‌شد نسبت به یک طرفه کردن خیابان اقدام کرد.

در واقع مشکل اصلی این مسیر را باید همان پارک خودروها به خصوص در ابتدای آن نام برد که این تراکم سبب سختی و بعضاً قفل شدن تردد خودروها می‌شد که راه چاره آن نیز حضور مستمر پلیس راهور و ممانعت از پارک خوردوها به هر طریقی در این خیابان بوده که این امر سبب ایجاد شرایط رفت آمد معمولی در آن را فراهم می‌کرد.

 

 

البته این تصمیم پیش از این اتخاذ شد و تابلوهای توقف ممنوع و پارک ممنوع نیز در آن قرار داده شد اما عدم حضور مستمر پلیس راهور، عدم جدیت در اجرای و نادیده گرفتن قوانین از سوی شهروندان سبب پارک خودروها در زیر تابلوهای پارک ممنوع نیز شد.

بنابراین به وضوح قابل مشاهده است که تنها استمرار در جلوگیری از پارک خودروها می‌توانست شرایط را در این خیابان برای عبور دو طرفه فراهم سازد و نیازی به یک طرفه ساختن مسیر تردد در آن نباشد چراکه همواره مسیرهای یک طرفه در خود شرایطی سخت و نارضایتی‌های پس از آن را به همراه دارد.

 

 

بررسی ابعاد یک طرفه شدن خیابان مهرآباد

اما در اتخاذ جهت یک طرفه شدن این خیابان نیز نقدهایی وجود دارد که بیشتر سبب ایجاد مشکل برای ساکنان این منطقه و همچنین خودروهای عبوری در آن و در نتیجه بی‌توجهی مردم نسبت به آن شده است که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

به نظر می‌رسد در نظر گرفتن جهت شمال به جنوب برای تردد در خیابان مهرآباد بیشتر به منزله قرار ندادن تابلوی ورود ممنوع در ابتدای یکی از معروف‌ترین و پر ترددترین خیابان‌های سطح شهر و مواجه نشدن با بار روانی عمومی حاصل از ان برای مسئولان بوده باشد که البته در جای خود توجیه مقبولی از سوی مسئولان به شمار می‌آید.

از سوی دیگر امکان دسترسی خودروهایی که این جهت را می‌پیمایند به سه مسیر کمربندی جنوبی، خیابان شهرداری و کوچه جنگلبانی برای بازگشت به درون شهر نیز از دیگر عوامل انتخاب این جهت ترددی بوده ست.

اما نظرات کارشناسان و اهالی این منطقه از شهر ما را بر آن داشت تا دیگر انتخاب برای جهت عبور و مرور در این خیابان را نیز مورد بررسی قرار دهیم که البته در نتیجه این بررسی نظر خلاف شورای ترافیک را گزینه بهتری دریافیتم.

 

 

برای سادگی فهم موضوع تصویر نقشه منطقه مهرآباد و راه‌های ارتباطی آن در ادامه قابل مشاهده است تا به فهم مطالبی که ارائه می‌شود نیز کمک کند به‌گونه‌ای که در این تصویر خیابان مهرآباد، کوچه‌های جنگلبانی و شرکت تعاونی، مسیرهای ارتباطی خروجی مهرآباد و اتصال به کمربندی جنوبی نیز نمایش داده شده است.

باید به این نکته نیز توجه کرد که همین امکان دسترسی خود مسبب افزایش غیرمنطقی بار ترافیکی این خیابان شده و بر حجم خودروهای موجود در آن اضافه کرده است.

حال آنچه بر روی تصویر مشخص است فردی که از سمت شمال وارد خیابان مهرآباد می‌شود برای بازگشت به داخل شهر می‌تواند مسیر سفید را به سمت خیابان شهرداری و یا خطوط سبز را به سمت کوچه‌های جنگلبانی و شرکت تعاونی دنبال کند.

 

 

با این تفاسیر باتوجه به قرار داشتن ابتدای این کوچه‌ها بعد از میدان جانبازان، فرد برای بازگشت به داخل شهر باید به اولین دور برگردان بعد از آن یعنی پس از عبور معروف به سه راه سیمان(ورودی شرقی سی‌متری) مراجعه کند که مسلماً مسیر بسیار طولانی می‌شود.

اما نکته مهم‌تر این است که اگر فردی قصد مراجعه به مکان شماره 2 در تصویر را داشته اما به هر دلیلی از آن عبور کند و به مکان شماره 1 برسد برای بازگشت به نقطه 2 باید چه مسافتی را طی کند.

طبق جهت تعریف شده جدید دو راه در مقابل این فرد وجود دارد یکی اینکه به طور کل به سمت خیابان شهرداری رفته و مجدداً به ابتدای خیابان مهرآباد مراجعه کند که البته در این مسیر باید هم بُعد مسافتی و هم ترافیک مرکز شهر در خیابان شهرداری و پس از آن در خیابان اصلی به سمت مهرآباد را باید طی کرد.

راه دوم نیز پیمودن مسیر اشاره شده به سمت کوچه جنگلبانی سپس دوربرگردان پس از منطقه سه راه سیمان و بازگشت به داخل شهر، برگشتن از دوربرگردان مقابل کلانتری برای مراجعه به مهرآباد است.

این مسائل نشان می‌دهند که یک فرد برای بازگشت به خیابان مهرآباد چه دشواری‌هایی را باید تحمل کند تا بتواند در نیاز چندباره خود به حضور در این خیابان را بر طرف کرده و به محل کار و یا منزل خود مراجعت کند.

البته این جهت تردد دو مزیت را نیز به همراه دارد که یکی از آن‌ها آزاد بودن ورود از سمت خیابان اصلی شهر به داخل آن و دیگری عدم خروج خودروها از ابتدای مهرآباد و اقدام به حرکت به سمت دوربرگردان قبل از میدان جانبازان برای مراجعه به مرکز شهر است که نتیجه‌ این اقدام نیز ایجاد ترافیک قبل از میدان جانبازان توسط این خودروهای خروجی خواهد بود.

این در شرایطی است که برای مورد دوم راهکار وجود دارد و آن حضور مستمر پلیس راهور و اتخاذ تدابیر ساده راهنمایی است که هرگز نمی‌تواند به عنوان یک مشکل بزرگ مد نظر قرار بگیرد.

 

 

بررسی جهت مخالف

حال می‌خواهیم جهت عکس آنچه از سوی شورای ترافیک برای تردد در این مسیر در نظر گرفته شده را بررسی کنیم که در این شرایط شاید در نگاه اول نخستین مشکل مسئله ورود ممنوع شدن این خیابان از سمت خیابان اصلی شهر باشد که کمی ناخوشایند به نظر می‌رسد.

اما درصورت انتخاب جهت جنوب به سمت شمال برای تردد خودروها دارای مزایای فراوانی است که اولین آن عدم امکان دسترسی از ورودی مهرآباد به سمت کمربندی جنوبی شهر و کاسته شدن از بار ترافیکی کاذب آن به شمار می‌آید.

دومین مزیت این جهت را باید در امان دسترسی آسان‌تر به نقاط مختلف آن برشمرد به گونه‌ای که با مراجعه به تصویر شماره دو در می‌یابیم که در صورت نیاز به مراجعه از نقطه شماره 2 به 1 چندان احتیاجی به طی مسافت طولانی و هدر دادن زمان نیست.

 

 

به گونه‌ای که با خروج از این خیابان به سمت کوچه جنگلبانی امکان مراجعه سریع به خیابان مهرآباد از سه مسیر به سهولت وجود دارد و همچنین در صورت خروج از مهرآباد برای مراجعه به مرکز شهر نیز دور برگردان قبل از میدان جانبازان و خود میدان جانبازان گزینه‌های در دسترس برای این تصمیم به شمار می‌آیند.

ممکن است نسبت به تعیین تکلیف دسترسی به مسیر کمربندی جنوبی در این پلان تردد خدشه‌ای وارد شود که همانطور که در تصویر مشخص است از طریق کوچه جنگلبانی امکان دسترسی به کمربندی جنوبی فراهم است و از بعد مسافت نیز چندان تفاوت آزار دهنده‌ای با خیابان مهرآباد ندارد.

از سوی دیگر مسیر خیابان شهرداری نیز امکان دسترسی به انتهای خیابان مهرآباد و تقاطع به سمت کمربندی شهر را فراهم می‌کند که در نتیجه این اقدام تمرکز رانندگان برای دسترسی به کمربندی از یک خیابان(یعنی خیابان مهرآباد) به دو مسیر خیابان شهرداری و کوچه جنگلبانی به ناچار افزایش یافته و بار ترافیک آنچنانی نیز ایجاد نمی‌کند.

 

 

نیاز به بررسی مجدد اما دقیق‌تر

با بررسی تمام جوانب موجود در این پلان باید اظهار کرد که بهترین گزینه مدیریت تردد، پارک و دسترسی خودروها به این خیابان با اتخاذ مدیریت قویتر از سوی پلیس راهور است که در این صورت خیابان مهرآباد امکان تردد دوطرفه خودروها را دارد.

شاید در این حالت نیز برخی از کاسبان و مردم ابتدای عبور مهرآباد نسبت به مکان پارک خودروی خود اعتراض داشته باشند که البته اعتراض واردی است که مسئولان باید با در نظر گرفتن پارکینگ مناسبی به رفع این دغدغه نیز کمک کنند نه اینکه به جای حل مسئله، به پاک کردن صورت آن بپردازند.

چراکه تقریباً همین شرایط را در خیابان شهرداری و حتی خیابان نواب صفوی شاهد هستیم و مسئولان نباید کمبودهای توان، نیرو و مدیریت خود را بر دوش مردم نهاده و سبب ایجاد ناراحتی برای آنان شوند.

در صورتی که به هر دلیلی تصمیم بر یکطرفه ماندن تردد خودروها در خیابان مهرآباد باقی ماند نیز به نظر می‌رسد جهت جنوب به شمال از جهت در نظر گرفته شده فعلی باتوجه به شرایط بیان شده از مزیت بیشتری برخوردار باشد.

حال انتظار می‌رود شورای ترافیک که ریاست آن را فرماندار نکا برعهده داشته و در جلسات آن نیز از رسانه‌ها دعوت نمی‌شود مجدداً با بررسی دقیق‌تر زوایای این موضوعع نسبت به اتخاذ تدبیر شایسته برای ایجاد آسایش بیشتر برای مردم مبادرت ورزند.

 

 

ارسال نظر

مهدی
پنجشنبه ۲۶/بهمن/۱۳۹۶ ۱۷:۰۵:۲۲

با سلام.یک راه میتواند این باشه که دو طرفه باشه ولی هیچ ماشین در مهرآباد پارک نکنند. 2-یا یک طرفه باشه ولی زمانبندی بشه مثلا در اوج ترافیک از 5 عصر الی 9 شب یک طرفه بشه.بعد از آن دوطرف باشه. 3-ترافیک شهر بیشتر شده چون کسانی از کمر بندی به سه راه (میدان جانبازن مقصدشان بود از مهرآباد می آمدن و لی این طوری همه از علمیه بعد چهارراه و به سه راه میرن. 4-جاده ی از سی متری به ترک محله هر چه زودتر احداث بشه.

بالا
کیمیا سامانه