بهترین زمان خوابیدن و بیدار شدن چه زمانی است؟

شناسهٔ خبر: MTA1NTEx -
برای این که بدانید بهترین زمان خوابیدن چه موقعی است، بهتر است مطلب زیر را حتما بخوانید.

به گزارش پیک نکا، خواب مثل غذا خوردن و نفس کشیدن برای بدن ضروری است. بدون خواب؛ خسته، کلافه و تمام روز خواب آلود هستید و تقریبا هر کاری را اشتباه انجام می دهید.  بی خوابی و کم خوابی مغز را چنان خسته می کند که به دلیل عدم تمرکز در نتیجه خستگی بدن هیچ کاری حتی اعمال حیاطی غیرارادی را به درستی نمی تواند انجام دهد. خواب خوب نشاط، انرژی، سلامتی عمومی جسمی و روحی و طول عمر را به دنبال دارد.

ساعت بدن تان را بشناسید

بدن به طور طبیعی یک ساعت بیولوژیکی دارد که توجه به آن، الگوی زمانی خوبی برای خوابیدن و بیدار شدن است. بهترین روش برای تعییت بهترین زمان خوابیدن توجه به نور خورشید است. هر روز صبح به محض آن که بدن در معرض نور یا تابش اشعه خورشید قرار بگیرد با ترشح هورمون کورتیزول مغز امواجی مبنی بر بیدار شدن دریافت می کند که آن را به تمام اندام های بدن می فرستد.  وقتی هم خورشید غروب می کند با ترشح هورمون ملاتونین مغز پیام خوابیدن مخابره می کند. در طول شب و تاریکی هوا هورمون ملاتونین به حداکثر سطح در بدن می رسد. زمانی که اندام های بدن در استراحت کامل هستند، مغز تجدید قوا می کند و اعمال غیرارادی مثل تپش قلب، تنفس و دیگر هورمون های لازم به آرامی و در آرامش به کار خود ادامه می دهند و خود را بازسازی می کنند.

بهترین زمان خوابیدن

با توجه به گردش خورشید و الگوبرداری از طبیعت بهترین زمان خوابیدن ساعت ۱۰ شب و بهترین زمان بیدار شدن ساعت ۶ صبح است. بعضی از متخصصان اعتقاد دارند این زمان می تواند به ساعت ۱۲ شب برای خوابیدن و ۸ صبح برای بیدار شدن تبدیل شود. یعنی با توجه به فصل و بلندی و کوتاهی روزها و شب ها می توانید از این دو الگو برای خواب استفاده کنید. بهترین کار این است که رختخواب تان را نزدیک پنجره قرار دهید تا با طلوع خورشید و روشن شدن هوا ساعت بیولوژیک بدن تان به طور اتوماتیک عمل کند و دوره خواب تان طبق ساعت زیستی طبیعی تنظیم شود.

بین ساعت ۲ تا ۴ صبح شما عمیق ترین ساعت خوابیدن را تجربه می کنید. به همین دلیل سعی کنید در این ساعت حتما خواب باشید چرا که بهترین زمان خوابیدن است. در بعضی از افراد این زمان بین ساعت ۱ تا ۳ صبح است. اگر در این زمان خوب خوابیده باشید در طول روز و بخصوص بعدازظهر ساعت ۲ احساس خستگی نمی‌کنید.

برای نوجوانان این ساعت عمیق خواب بین ۳ تا ۷ صبح یا ۲ تا ۵ صبح است. در صورتی که نوجوان دیر بخوابد به منظور جلوگیری از خستگی و به هم خوردن ساعت بدن بهتر است تا ۹ یا ۱۰ صبح استراحت کند تا نظم ساعت بدن دوباره به جای خود برگردد.

برای خودتان برنامه ریزی کنید

خواب باید برنامه منظمی داشته باشد. احتمال دارد خیلی ها بگویند که بدن تان عادت می‌کند و اگر از این برنامه پیروی نکنید خسته می شوید. ولی باید بگوییم تنها عادتی که برای بدن ضروری است تعیین ساعت مشخص برای خوابیدن و بیدار شدن است. چون اگر خوب و به اندازه کافی نخوابید علاوه بر خستگی و عدم نشاط صدمات جبران ناپذیری به بدن می زنید. درست مثل این که در خانه را باز کنید و اجازه بدهید انواع و اقسام بیماری ها به درون خانه هجوم بیاورند.

بنابراین با توجه به سن و فعالیت روزانه؛ ساعتی را برای رفتن به رختخواب و ساعتی را برای بیدار شدن تعیین کنید. بعد از مدتی بدن تان به این الگو عادت می کند و در صورتی که یک شب به هر دلیلی کم خوابی داشتید شب بعد به راحتی آن را جبران می کنید. مهم این است که ساعت خواب تان را به هم نزنید.

به این نکته ها توجه کنید

× به دقت بررسی کنید تا متوجه شوید دقیقا به چند ساعت خواب نیاز دارید. کودکان ۶ تا ۱۲ ساله معمولا به ۱۴ ساعت ، نوجوانان  ۱۱ ساعت و بزرگ سالان بین ۷ تا ۹ ساعت به خواب احتیاج دارند.

× بررسی کنید فعالیت روزانه شما مثل مدرسه رفتن یا اگر شاغل هستید خروج از خانه برای رسیدن به محل کار چه زمانی شروع می شود. سعی کنید با توجه به زمانی که باید خانه را ترک کنید یکی دو ساعت قبل از خواب بیدار شده باشید تا به کارهای روزمره بدون عجله و استرس رسیدگی کنید. به هر حال اگر در شهرهای بزرگ زندگی می کنید یا شرایط کاری تان طوری است که قبل از روشن شدن هوا باید از خواب بیدار و از منزل خارج شوید نیاز دارید تا شب ها زودتر بخوابید.

× حتما بهداشت خواب را رعایت کنید. مثل هر کار دیگری با انتخاب یک مکان مناسب، با درجه حرارت خنک، بدون سروصدا و تاریک به خواب خود اهمیت ویژه ای بدهید چون بسیاری از حالات روحی و بیماری های جسمی با یک خواب خوب جایی برای ماندن در جسم و روح شما پیدا نمی کند، روند پیری کند می شود و هر روز سرحال و با نشاط از خواب بیدار می شوید تا فعالیت های روزمره خود را آغاز کنید.

× یاد بگیرید برای به هم نخوردن ساعات خواب تان به شب نشینی ها و مهمانی ها در بیشتر موارد نه بگویید.

 

 

 

 

 

ارسال نظر

بالا
کیمیا سامانه