• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 20 - رجب - 1442
  • برابر با : Wednesday - 3 March - 2021

اخبار ویژه

تصاویر بازی امید نساجی مازندران و کیان سام بابل مدیریت اقتصادی دانشگاه آزاد اسلامی در دوران کرونا مناسب بوده است توسعه استان مازندران نیازمند حضور نیروهای مهارت دیده است خانه دار شدن دهک‌های کم درآمد مازندران ۹۹ هنرمند مازندرانی نشان فرهنگ وهنر دریافت کردند پیاده راه سازی هسته مرکزی آمل، اولین پروژه انسان محور خدمت به ایثارگران موهبتی بزرگ و ماندگار است آغاز توزیع مرغ کشتار روز در بازار مازندران آزمون دکترا تخصصی، جمعه در ۸ شهر مازندران ۱۵۰ هکتار جنگل کاری در مازندران انجام شد حوادث کار جان ۸۶ مازندرانی را گرفت کلاهبردار اسکیمری بیش از ۹ میلیارد ریال در پوشش یک فروشنده سیار مسمومیت با گاز در بابل ۴ مصدوم داشت امکان تولید یک میلیون قطعه جوجه یک‌روزه در مرکز اصلاح نژاد مرغ بومی مازندران وجود دارد روایتی از تقلای بایدن برای فریب مردم در انتخابات ۱۴۰۰/ یا نامزد ما را تأیید می‌کنید یا… وقتی مرعشی دلسوز «ولایت» و «محور مقاومت» می‌شود! /تکرار سناریوی منتظری علیه سپاه توسط حلقه قدیمی قدرت و ثروت

1

سینمای ایران پدیده ملّت را هنوز پیدا نکرده است/ به احیای غرور ملّی در سینما بی‌اعتناییم

  • کد خبر : 31279
  • ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
سینمای ایران پدیده ملّت را هنوز پیدا نکرده است/ به احیای غرور ملّی در سینما بی‌اعتناییم
دومین نشست رسانگاه جایزه سینمایی ققنوس در مجتمع فرهنگی سرچشمه برگزار شد

به گزارش پیک نکا،دومین قسمت از فصل اول رسانگاه با موضوع نسبت سینما و پیشرفت، پنجشنبه ۲۳ بهمن برگزار شد. سید محمد حسینی، کارشناس و منتقد سینما در این نشست به جایگاه آرما‌ن‌ها و پیشرفت در سینمای ایران پرداخت.

حسینی با اشاره به تحقق آرمان‌ها در سینما، بیان کرد: «فیلم سینمایی “تولد یک ملت” به عنوان اولین فیلم تاریخ سینمای آمریکا، با ایجاد حس مشترک جمعی، یک ملّت را به وجود می‌آورد؛ همین اتفاق در هند و چین نیز، تکرار می‌شود. چنین چیزی اما آنچنان که بایسته است در ایران رخ نداده است. ما در شناخت مؤلفه‌های درام ملّی، دچار سوءتفاهم هستیم، کمتر تاریخ‌ را می‌شناسیم و با خوانش‌های غربی آن را می‌بینیم و نیاز است خوانش‌های ملّی را به رسمیت ‌بشناسیم.»

وی تأکید کرد: «ما دچار سوء مدیریت هستیم و سینمای ما رها شده‌ محض است. سینمای ما در تاریخ به قاجار و پهلوی، بیش از دوره‌های دیگر پرداخته در حالی که تاریخ قاجار یعنی شکست و مستعمره بودن. ما باید در سینما یکبار هرمز را پس بگیریم، اما همیشه داریم هرات را از دست می‌دهیم. ما دستمایه‌های زیادی برای احیای غرور ملّی داریم که به آن‌ها بی‌اعتناییم. سینمای ما قابل اعتنا است اما در قواره سینمای ملّی ما نیست و چرخه اقتصادی سینما در بهترین حالت فروش هم درست نمی‌شود.»

این منتقد سینما به ارتباط اقتصاد در سینما پرداخت و ادامه داد: «اقتصاد در سینما یعنی ایجاد این هژمونی که کالای آمریکایی حتی سلاح‌های آن را  خوب و باکیفیت‌تر از سایر کشورها بدانیم و حتی اگر ایران به تکنولوژی ساخت واکسن رسیده باشد، آن را باور نکنیم؛ این یعنی اثر اقتصاد در سینما. در گیشه سینما، این فرهنگ است که خرید و فروش می‌شود. متأسفانه سینمای دولتی ما نیز ضعف بزرگی است، ورود نهاد‌ها موجب سقوط فیلم‌ها می‌شود و خروجی کار و فیلم، بد می‌شود تا آنجاکه نهاد مربوطه تعرفه‌ها را می‌‌خرد تا آمار فروش فیلمش با مشکل مواجه نشود.»

وی با اشاره به فقر و کمبود پیشرفت در سینما اظهار کرد: «سینمای ما در لوکیشن، برخلاف  پتانسیل‌های موجود در ایران دچار فقر است. در این سینما عدالتی در زمینه‌های لوکیشن، اقلیم و فرهنگ برقرار نیست و مؤلفه‌های ما بیانگر مردم نیست. فیلمی مثل “فروشنده” از دل بافت ایرانی ساخته نشده و قصه‌ در جای خودش بدون ایرانیت وجود دارد. “بی‌همه‌چیز” هم همینطور، روستاهای فیلم گویا در وال استریت هستند تا ایران.»

حسینی در انتها به امید در سینما اشاره کرد و افزود: «سینمای اجتماعیِ سالم، پنجره‌ای رو به امید است و مانند جشنواره فجر امسال، دچار افسردگی و ازهم‌گسیختگی نیست. در سینمای سالم داستان‌ها با تراژدی شروع می‌شوند، اما به تراژدی ختم نمی‌شوند. در جشنواره امسال بعید است گزاره‌ای چون “پیشرفت” را پیدا کرد. البته “منصور” فیلم موفقی است، حس خوبی هم دارد اما دچار لفافه‌های سیاسی است.»

(Visited 3 times, 1 visits today)
لینک کوتاه : http://peykneka.ir/?p=31279

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.