• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 13 - صفر - 1443
  • برابر با : Monday - 20 September - 2021

اخبار ویژه

اجتماع عزاداران حسینی در حرم شهدای گمنام نکا + پوستر ضرورت عزم ملی برای احیای میانکاله/ منطقه آزاد نیاز جدی مازندران است کشف ۱۲۲ فقره سرقت در شش شهر مازندران تبیین درست فلسفه اربعین، راه روشنی را برای جاماندگان از این قافله ترسیم می کند اختصاص عوامل انگیزشی برای استادان فعال در جذب دانشجو قطع زنجیره انتقال کرونا در نکا با اجرای رزمایش هوشمند طرح شهید سلیمانی فاز نخست ایمن‌سازی خط ۳۰ اینچ انتقال گاز به شمال کشور در منطقه ۴ عملیات انتقال گاز انجام شد کامیون‌داران نکا یک سال سهمیه لاستیک دریافت نکرده‌اند موسی خلیلی به عنوان شهردار نکا ابقا شد مردمی بودن و دوری از اشرافی گری در دستور کار مسئولان باشد کشف مواد مخدر در ساری و نکا تعداد بستری ها به ۲۵۵۲ نفر رسید/بستری ۳۳۸ کرونایی جدید در ۲۴ شاعر گذشته/۱۷ شهرستان از وضعیت قرمز خارج شدند جلوگیری از انحرافات و افراط گری در عزاداری نیازمند اطلاع رسانی به موقع است عمل صالح و ایمان پشتوانه محکمی برای انسان و روز قیامت است برگزاری مراسم عصر شعر عاشورایی «بوریا» در مازندران تصاویر/ آیین قرعه‌کشی مسابقه کتابخوانی «از فیضیه تا الرشید» در نکا

4

تداوم زیان‌دهی خودروسازان در هر دو حالت کاهش یا افزایش تولید!!!

  • کد خبر : 37226
  • ۰۱ تیر ۱۴۰۰ - ۶:۱۱
تداوم زیان‌دهی خودروسازان در هر دو حالت کاهش یا افزایش تولید!!!
تداوم حیات صنعت خودرو مستلزم آزادسازی قیمت‌ها، جبران کمبود نقدینگی معادل 30هزار میلیارد تومان در این صنعت و البته اعتماد بانک‌ها به خودروسازان است. زیرا به‌دلیل زیان‌دهی صنعت خودرو، افزایش تولید به معنای زیان بیشتر برای این صنعت است. 

به گزارش پیک نکا، افزایش زیان انباشته خودروسازان بزرگ کشور و افزایش سالیانه هزینه های سربار باعث شده است که حتی در سایه افزایش تولید هم نتوانند از زیان های خود بکاهند چون تولید هر خودرو هم با زیان همراه می باشد.

اما از سوی دیگر، هر چقدر تولید کاهش یابد، به موازات آن، زیان نسبی افزایش خواهد داشت و علت این امر، پایداری هزینه‌های سربار صنعت خودرو است. امیرحسن کاکایی، عضو هیات‌علمی دانشگاه علم‌وصنعت ایران با اشاره به موضوع بلاتکلیفی صنعت خودرو و زنجیره تامین با توجه سیاست‌گزاری‌های کلان مدیران در سال‌های قبل گفت: «باید دید آیا خواهان فعالیت صنعت خودرو در کشور هستیم یا خیر و سپس تصمیمی قاطع اتخاذ کنیم. اگر قرار بر تداوم حیات این صنعت است، ادامه حیات آن، مستلزم آزادسازی قیمت‌هاست تا افزایش تولید محقق شود.» وی افزود: «با اعمال تحریم‌های هدفمند از سوی غرب، زیان‌های هنگفتی را بر این صنعت تحمیل شد و اکنون زمان آن فرا رسیده است که به این صنعت کمک کنیم.»

کارآمدترین مدیران نیز قادر به اصلاح این وضعیت نیستند
این فعال و کارشناس صنعت خودرو گفت: «تا زمانی که نحوه قیمت‌گذاری تا این اندازه غیرکارشناسی و نادرست است، کارآمدترین مدیران عامل نیز قادر به اصلاح وضعیت زیان‌ده شرکت‌ها نخواهند بود، بنابراین در بدو امر، اصلاح نحوه قیمت‌گذاری ضرورت دارد.» وی درخصوص واگذاری خودروسازان به افراد دارای صلاحیت گفت: «هراس سیاست‌گزاران از سوء‌استفاده خودروسازان، تاکنون مانع از آزادسازی قیمت خودرو شده است، درصورتی‌که برای این موضوع نیز راهکار وجود دارد.» کاکایی تصریح کرد: «یکی از راهکارها، تحریک موقت بازار از طریق تزریق سرمایه توسط سرمایه‌گذاران برای جبران ۸۰هزار میلیارد تومان زیان وارده بر این صنعت است.» وی درخصوص آثار ناشی‌از آزادسازی قیمت‌ها اذعان داشت: «کاهش خرید از کارخانه، حذف یا کاهش صف‌های طویل ثبت‌نام خودرو و همچنین تعادل قیمت‌ها در بازار، از تبعات اولیه آزادسازی قیمت خودرو است. بنابراین، نگرانی سیاستمداران بابت افزایش ناگهانی قیمت خودرو، نادرست است.»

هیچ راهکاری زیر یک تا سه سال به نتیجه نمی‌رسد

کاکایی ادامه داد: «البته اثرگذاری تمام راهکارها ازجمله آزادسازی قیمت خودرو برای رهایی این صنعت از وضعیت کنونی که به ورشکستگی نزدیک بوده، نیازمند زمانی بالغ‌بر یک تا سه سال است.» وی با اشاره به احداث سایت‌های متعدد خودروسازی در شهرها و کشورهای مختلف و ساختار معیوب صنعت خودرو به‌عنوان یکی دیگر از عوامل زیان‌دهی این صنعت، درخصوص ایرادات وارد بر ساختار خودروسازی کشور گفت: «البته بستن سایت‌ها، تبعات اجتماعی وحشتناکی دارد و علاوه بر آن، احداث این سایت‌ها به پشتوانه حمایت‌های سیاسیون صورت گرفته است. درواقع، ساختار معیوب کنونی صنعت خودرو کشور که طی سی سال اخیر بر آن حادث شده، ناشی از تعدد خودروسازی‌ها، عدم‌سرمایه‌گذاری کافی در بخش قطعه‌سازی و نبود توجه جدی و ساختاری به صادرات است که یک‌شبه قابل اصلاح نیست.»

عضو هیات‌علمی دانشگاه علم‌وصنعت ایران با اشاره به این‌که در کره‌جنوبی یک شرکت اصلی خودروسازی و دو برند اصلی خودروسازی فعال هستند، تصریح کرد: «با ۳۰ خودروسازی نمی‌توان رقابت ایجاد کرد، رقابت‌پذیری در صنعت خودرو نیازمند وجود یک یا دو خودروسازی غول و قدرتمند و در نتیجه رقابتی‌شدن بازار است.»

 

 

 

 

 

 

 

مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این مطلب، صرفاً جهت گردآوری، بررسی و انتشار اخبار، مطالب، رویکردها و دیدگاه‌های سایر رسانه‌ها منتشر شده و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید پایگاه خبری پیک نکا نیست، لذا ممکن است بخشی از اطلاعات موجود در این مطلب درست نباشد. لطفا در صورت مشاهده هر گونه ایراد مشکل را گزارش کنید.

(Visited 1 times, 1 visits today)
لینک کوتاه : http://peykneka.ir/?p=37226

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.