• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 10 - رمضان - 1442
  • برابر با : Wednesday - 21 April - 2021

اخبار ویژه

وضعیت بورس چه خواهد شد؟ قیمت دلار ۳۰ فروردین چقدر شد؟ نمکی: آغاز تزریق یک میلیون دُز واکسن کرونا از امروز/پایان واکسیناسیون گروه اول در هفته نخست اردیبهشت اعلام زمان پرداخت نوبت پنجم وام ضروری بازنشستگان محکومیت «کرونای دینی» منوتو علیه آیت‌الله محمدی لائینی در آستانه انتخابات/ بیت محمدی لائینی مأمن مردم نکا گاف ۲۰ کیلومتری منوتو در مازندران/ غلط رسانه انگلیسی فارسی‌زبان سوژه خنده شد گزارش تصویری | عملیات اجرایـی بوستان شهدای گمنام و مجموعه توریستی قرمرض نکا رشد سه برابری بودجه شهری نکا در شرایط دشوار اقتصادی چهارساله/ شأن ما خدمت است نه شاسی‌سواری پروژه‌های نیمه‌تمام شهر را با سرعت به سرانجام می‌رسانیم/ عزممان تنها برای خدمت جزم شده است گزارش تصویری | اجتماع هیئات مذهبی نکا در آستانه ماه مبارک رمضان گزارش تصویری | اجتماع هیئات مذهبی نکا در آستانه ماه مبارک رمضان کلیپ | پویش مومنانه نذر مهدوی در یک نگاه هشتگ سردارشهید_طوسی ترند اول توییتر فارسی شد گزارش تصویری | مراسم بزرگداشت سردار شهید قاسمی طوسی، شهدای شهرستان و روز نکا گزارش تصویری | توزیع ۴۳۵ بسته کمک مومنانه به نیت ۴۳۵ شهید نکا به نیازمندان علی مطهری: فردی با ویژگی‌های من باید رئیس‌جمهور شود

3
فرمان گرانی خودرو در دست کیست؟

بازار خودرو روی دنده گرانی

  • کد خبر : 20572
  • ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵
بازار خودرو روی دنده گرانی
بازار افسارگسیخته خودرو در حالی هر روز به فتحی تازه از قیمت‌های نجومی می‌رسد که از یک‌سو، مردم در بلاتکلیفی برای فروش و خرید هستند و از سویی دیگر، اهرم‌های بازدارنده و نظارتی دولت همچون سایر بخش‌ها در این مقوله هم کارساز نیست.

به گزارش پیک نکا، بررسی قیمت فروش انواع خودروهای پرتیراژ داخلی در حاشیه بازار حاکی از افزایش عجیب و غریب نرخ خودروهایی است که به گفته فعالان صنفی موجب رکود معاملات در بازار خودرو شده است.

از عبور قیمت پراید ۱۱۱ از مرز ۱۳۵ میلیون تومان گرفته تا نرخ بیش از ۲۲۰ میلیون تومانی پژو ۲۰۶ تیپ دو‌ و نرخ حدود ۴۶۰ میلیون تومانی پژو ۲۰۷ اتوماتیک، واقعیت تلخی است که این روزها در حاشیه بازار خودرو رقم خورده و قیمت این خودروها روزانه و حتی در برخی موارد هر چند ساعت افزایش می‌یابد.

نزدیک‌شدن نرخ دلار به مرز ۳۰ هزارتومان و مشکلات خودروسازان برای رشد تولید و عرضه خودرو و از سوی دیگر نزدیک‌شدن به موعد ارائه درخواست افزایش قیمت هر ۳ ‌ماه یک‌بار (فصلی) خودروهای داخلی توسط شورای رقابت، طی هفته‌های گذشته، زمینه هجوم نقدینگی سرگردان به بازار خودرو و درج قیمت‌هایی در فضای مجازی و حاشیه بازار برای این خودروها فراهم کرده که تا چندماه پیش و با اقدامات دولت برای ساماندهی ثبت‌نام و فروش خودرو از طریق قرعه‌کشی، کمتر کسی حتی تصور شنیدن خبر آن را داشت.

بازار خودرو در طول سال‌های گذشته، دوره‌های مختلفی از آرامش و طوفان را تجربه کرده است. در دوره‌هایی که آرامش برقرار شده، بلندپروازهایی ناشیانه مسئولان این صنعت مانع از دوام شرایط با ثبات شده و در دوره‌های طوفانی نیز خبری از طرح‌های گره‌گشا و راهبردی نبوده است.

5330338 - بازار خودرو روی دنده گرانی

افزایش لحظه‌ای قیمت در بازار خودرو

موسی فلاح رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران اتومبیل مرکز مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص آخرین وضعیت بازار معاملات خودرو در استان، اظهار کرد: ندسانات پای ثابت بازار خودرو شده و قیمت‌ها هر روز، تغییر می‌کند.

وی در خصوص میزان افزایش قیمت انواع خودورها به نسبت مدت مشابه سال قبل، افزود: برای دانستن میزان افزایش قیمت، نیازی به مقایسه با سال قبل نیست، دو ماه قبل قیمت پژو صفر TU5 حدود ۱۶۰ میلیون تومان بود و حالا همین ماشین قیمتی ۳۲۰ میلیون تومانی در بازار دارد.

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران اتومبیل مرکز مازندران، خاطرنشان کرد: روند افزایش قیمت خودروی داخلی به نسبت ابتدای امسال چیزی بیش از  ۱۵۰ درصد است.

این فعال صنفی باسابقه در بازار خودرو در پاسخ به دلیل اختلاف فاحش قیمت بازار آزاد با قیمت خودروهای صفر تولید شرکت‌های داخلی گفت: این سوال را باید از شرکت‌های تولیدی خودورهای ایرانی بپرسید، چطور می‌شود که ایران خودرو، پژو پارس ثبت نامی را ۱۰۴ میلیون تومان تعیین ارزش می‌کند اما همان ماشین در بازار آزاد، ۳۲۰ میلیون قیمت گذاری می‌شود؟!

کاهش عرضه، جای پای دلالان در بازار را محکم کرد

فلاح ادامه داد: دلیل اصلی این تفاوت قیمت خود این شرکت‌های تولیدی هستند، چرا که وقتی ماشین به بازار عرضه نمی‌شود و تقاضا بیشتر از عرضه است، این تفاوت قیمت، پیش می‌آید.

وی بیان کرد: وقتی زمینه خودور صفر در بازار کم می‌شود و خودرو به بازار تزریق نمی‌شود، آن افرادی که سودجو هستند و در محصولات این شرکت‌ها، سرمایه‌گذاری هنگفتی می‌کنند، بازار را در دست می‌گیرند و دلالان در این بازار قدرت نمایی می‌کنند.

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران اتومبیل مرکز مازندران، متذکر شد: در حال حاضر، تمام بازار خودرو در دست دلالان است، وقتی ایران خودرو، هر سه ماه یکبار به صورت ثبت نامی خودرو پژو پارس را ۱۰۴ میلیون تومان تحویل می‌دهد، چرا در سایر ماه‌های سال با همین نرخ و با تعداد بیشتر به بازار عرضه نمی‌کند؟

69425 380533 - بازار خودرو روی دنده گرانی

قیمت انواع خودورهای ایرانی و خارجی در بازار آزاد

این فعال صنفی باسابقه در بازار خودرو، در خصوص قیمت حال حاضر خودروهای داخلی پرطرفدار بازار می‌گوید: قیمت حال حاضر پژو پارس در بازار آزاد ۳۲۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوقدار ۳۰۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ دو ۲۳۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ حدود ۳۰۰ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ نزدیک ۱۶۰ میلیون، دوگانه نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ حدود ۱۳۲ میلیون، پراید صندوقدار ۱۱۵ میلیون تومان، سمند تک گانه ۲۴۵ میلیون تومان، ال ۹۰ در بازار آزاد ۳۶۰ میلیون تومان و دنا پلاس حدود ۵۰۰ میلیون تومان است.

فلاح رشد قیمت ماشین‌های خارجی را سرسام آور عنوان کرد و افزود: مزدا ۳ در سال قبل قیمتی حدود ۲۳۰ میلیون تومان داشت و حالا بیش از یک میلیارد تومان یعنی چیزی نزدیک به ۵ برابر قیمت دارد، سانتافه نیو مدل ۲۰۱۶ در سال قبل ۱۹۰ میلیون قیمت داشت و حالا بیش از دو میلیارد تومان در بازار آزاد خرید و فروش می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نوسانات دلار اثر مستقیمی روی قیمت‌ها داشته است یا خیر، گفت: بله کاملا نرخ دلار بر قیمت‌ها اثر گذاشته و همین امروز که دلار مقداری کاهش داشته است، قیمت‌ها نیز به همین نسبت، ریزش داشته است.

مردم خودرو را به عنوان یک سرمایه می‌بینند

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران اتومبیل مرکز مازندران، در خصوص نقش خریداران در نزدیک شدن قیمت‌ها به حد متعادل بازار، اعلام کرد: اگر مردم استقبال نکنند، طبعا قیمت‌ها روند کاهشی خواهد یافت، اما در حال حاضر، عموم مردم خودرو را یک سرمایه قلمداد می‌کنند و روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند.

این فعال صنفی باسابقه در بازار خودرو، افزود: فردی که سال گذشته خودروی ثبت نامی را ۷۵ میلیون تومان خریداری کرده، امسال حدود سه ماه قبل آن را ۱۵۰ میلیون تومان فروخته و حالا خریدار همین خودرو، این خودرو را ۳۰۰ میلیون می‌فروشد و این یعنی سرمایه‌گذاری در بازار خودرو در حال شکل گرفتن است و بخشی از سرمایه به این سمت هدایت می‌شود.

فلاح یادآور شد: من نمایشگاه داری که یک دستگاه ماشین داشتم که آن را دو ماه قبل ۱۵۰ میلیون فروختم، حالا نمی‌توانم جایش را پر کنم و این یعنی زیان و رکود در معاملات و درآمد بنگاه‌ها، از سویی دیگر در این بازار پر نوسان هم خریدار و هم فروشنده، سردرگم است و تمایلی به خرید یا فروش ندارد.

20200906220304cb            1 - بازار خودرو روی دنده گرانی

قیمت‌های سرسام‌آور خودروهای دست دوم در بازار

وی در خصوص چرایی قیمت‌های نامتعارف و بسیار بالای خودروهای مدل پایین در بازار آزاد می‌گوید: قیمت پیشنهادی مالک یک خودروی ۲۰۶ مدل ۸۴ به ما حدود ۹۵ میلیون تومان است و یا دارنده یک پیکان وانت تک سوز مدل ۹۳ خودروی خود را ۱۰۰ میلیون قیمت گذاشته است و در واقع فروشندگان هر قیمتی که دلشان بخواهد عنوان می‌کنند و دستورالعمل و نظارتی هم بر بازار خودرو وجود ندارد.

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران اتومبیل مرکز مازندران، افزود: متاسفانه مکانیزمی برای ساماندهی و نظارت بر خودروهای دست دوم در بازار وجود ندارد، از سویی دیگر وقتی قیمت خودورهای صفر، بالا می‌رود، تکلیف خودروهای دست دوم هم مشخص است و مالک این خودروها، قیمت را بر اساس خودورهای صفر نه کارخانه بلکه بازار آزاد، ارزش‌گذاری می‌کنند.

این فعال صنفی باسابقه در بازار خودرو، مطرح کرد: در حال حاضر قیمت پراید مدل ۸۸ در بازار آزاد بیش از ۵۰ میلیون تومان است، در صورتی که قیمت پراید صفر در سال گذشته حدود ۲۳ میلیون تومان بود.

سایت‌های مجازی فروش خودرو عامل محرک روانی گرانی در بازار

فلاح در پاسخ به این سوال که اسب سرکش و لجام گسیخته بازار خودرو چگونه مهار می‌شود، گفت: یکی از دلایل اصلی قیمت‌های نامتعارف و بی حساب‌وکتاب در بازار، فعالیت اپلیکیشن‌ها و سایت‌های فضای مجازی، به ویژه برخی از سایت‌های مشهور خودرو هستند که بسیار به بازار لطمه زده است.

وی افزود: واقعا ما و سایر فعالان صنفی بازار در اینکه چه عاملی توانایی مهار بازار خودرو را دارد، مانده‌ایم.

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران اتومبیل مرکز مازندران، در خصوص بازار خودورهای خارجی می‌گوید: در حالیکه یک خریدار طی دو سال گذشته می‌توانست با ۱۰۰ میلیون تومان یک خودروی خوب خارجی خرید کند اکنون با یک میلیارد هم این امکان برایش فراهم نیست و همه انواع ماشین‌های خارجی، افزایشی ۴ تا ۵ برابری و بیش از ۲۰۰ درصدی داشته است.

83609b96462c3106e ef9002832997c2f7 defe5ae788467 - بازار خودرو روی دنده گرانی

این فعال صنفی باسابقه در بازار خودرو، وضعیت معاملات در بنگاه‌های خودرو را راکد عنوان کرد و افزود: شایعات گسترده در بازار خودرو، خریداران و فروشندگان را دست به عصا کرده است و عملا کسی راغب به خرید و یا فروش نیست و در مراجعه کننده در دفاتر فروش به حداقل رسیده است.

نارضایتی مردم از حق‌الزحمه بنگاه‌های خودرو تا اعلام نرخ واقعی

فلاح در پاسخ به گلایه و نارضایتی مردمی در خصوص اخذ کمیسیون‌های بنگاه‌ها در سطح شهرهای استان گفت: ما متاسفانه این موضوع را رد نمی‌کنیم و برخی از بنگاه داران با توجیه گرانی کالاها، هزینه‌های اجاره، شاگرد، آب، برق و غیره، کمیسیونی بیش از نرخ مصوب دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: آخرین نرخ کمیسیون ما مربوط به سال ۱۳۸۲ است که بر این اساس، معاملات زیر ۲۰ میلیون تومان ۷۵ صدم درصد، بالای ۲۰ میلیون ۶۵ صدم درصد و معاملات بالای ۱۰۰ میلیون نیم درصد است که متاسفانه برخی از همکاران رعایت نمی‌کنند.

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران اتومبیل مرکز مازندران، با ابراز گلایه از وضعیت موجود، تصریح کرد: وقتی خودرو ظرف دو ماه، ۱۵۰ میلیون تا ۱۷۰ میلیون گران می‌شود، این به طور مستقیم به ضعف نظارت دولت بر بازار نه تنها خودرو بلکه سایر اقلام بازار بر می‌گردد.

این فعال صنفی باسابقه در بازار خودرو، اذعان کرد: در شرایط فعلی، هیچ پیش‌بینی نمی‌توان از وضعیت بازار داشت و تمامی تحلیل‌ها از بازار نتیجه معکوسی می‌دهد.

فتح قیمت‌های نجومی در بازار خودرو تا انتظار خریداران برای کاهش قیمت

مع‌الوصف، روند صعودی قیمت خودرو در بازار این روزها همچنان ادامه دارد و مرزهای جدید قیمتی، پی در پی فتح می‌شوند، تداوم افزایش قیمت خودرو البته در شرایطی است که فعالان بازار می‌گویند خرید و فروش چندانی صورت نمی‌گیرد.

از یک سو فروشندگان بابت اینکه ممکن است قیمت‌ها بالاتر برود، در فروش تردید دارند و از آن سو بخش زیادی از مشتریان نیز با توجه به رشد قیمت، توان خرید ندارند؛ برخی نیز به انتظار کاهش قیمت نشسته‌اند تا شاید شرایط خرید برایشان فراهم شود.

بازار خرید و فروش خودرو طی هفته‌های اخیر نه تنها روی آرامش به خود ندیده است بلکه با رقم‌های نجومی حتی با رکود معاملات هم روبه رو شده است، به نوعی همه به دنبال فروش خودرو آن هم با قیمت‌های بالا هستند؛ از طرف دیگر مصرف کننده هم بلاتکلیف‌تر از همیشه در انتظار کاهش قیمت‌ها برای خرید خودرو است.

این روزها بازار خرید و فروش خودرو در حالی با روند افزایشی قیمت‌ها روبه رو است که هنوز وزارت صنعت تدبیر جدی برای مدیریت بازار به کار نگرفته و مدام از افزایش عرضه محصول به بازار صحبت می‌کند، اما در عمل خبری از افزایش روند عرضه خودرو به بازار نیست و شکاف قیمت‌ها از کارخانه تا بازار هر روز افزایش پیدا می‌کند.

(Visited 22 times, 1 visits today)
لینک کوتاه : http://peykneka.ir/?p=20572

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.